Uppdrag

Kunder och Uppdrag

Förvaltningsledare IT • Epiroc AB
Aug 2013 - pågående

Lars ingår i en enhet som erbjuder tjänsten förvaltningsstyrning till verksamheten. Lars har rollen som förvaltningsledare IT med ansvar för applikationer inom "Global purchasing", "Supply chain" och Globala ERP System.

Projektledare "Technical rediness for Mobil Field Service"• Epiroc AB

Sep 2021 - pågående

Epiroc bygger en mall för att använda M3 i alla kund center runt om i världen. Lars har en del-projektledar roll för att säkerställa de tekniska färdigheterna för applikation/infrastruktur m.m. klarar att hantera alla 8000 slut användare.

Stöd till PM3 ansvarig• Spendrups AB
Feb 2021 - Aug 2021

Spendrups har beslutat att införa en strukturerad förvaltningsstyrningsmodell som bygger på delar av PM3. Lars stöttar Pm3 ansvarig i införandet.


Förändringsledare • ÖBO AB
Mar 2019 - Jun 2020

Örebrobostäder har beslutat att införa en strukturerad förvaltningsstyrningsmodell som bygger på delar av PM3. Lars stöttar ÖBO i införandet genom att anpassa modellen till ÖBO's behov genom bl.a. framtagandet av FOA, förvaltningsplaner m.m.

Infrastruktur koordinator • Epiroc AB
Feb 2019 - Nov 2019

Epiroc genomför ett stort affärssystems projekt som syftar till att skapa ett globalt ERP-system. Systemet kommer att ersätta ett 50 tal befintliga system. Lars hade rollen som infrastruktur koordinator och drev alla infrastruktur frågor och behov mot Epiroc IT åt projektet.

Upphandling av Lotus Notes support avtal • Epiroc AB
Okt 2018 - Maj 2019

Lars säkerställde att ett nytt support avtal och organisation togs fram i samband med delningen från Atlas Copco.

Projektledare • Epiroc AB (Tidigare del av Atlas Copco)
Dec 2017 - Jul 2018

Atlas Copco genomför en stor organisationsförändring, där bolaget delas upp i 2 bolag, Atlas Copco samt Epiroc. Epiroc har verksamhet i över 60 länder med 13 000 anställda. Företaget är i en intensiv period där nya IT-tjänster skall byggas upp för Epiroc och gemensamma IT-system skall delas upp. 

Lars har rollen som projektledare med ansvar för att flytta HAT divisionens (med produktionsanläggningar i Kalmar och Essen) orderinformations flöde från befintlig Be2NET plattform till PipeChain.

Planerare • Atlas Copco AB/Epiroc AB
Aug 2017 - Jan 2018

Lars ansvarade för planering och koordineringen under migreringen av användare, datorer och e-post vid bolagets delning från Atlas Copco till Epiroc.

Upphandlingsansvarig • Ellevio AB
Okt 2016 - Jun 2017

Fortum distribution bytte ägare under 2015/2016 och i samband med detta bytte företaget också namn till Ellevio. Ellevio är mitt uppe i sin största satsning någonsin på sitt elnät och med investeringar på drygt 9 miljarder under 2016 - 2019. Lars gick in som upphandlingsansvarig av Ellevios nya affärssystem (NIS, Network information system). Lars var Ellevios upphandlingsansvarige och ansvarade för upprätthållandet av LUF regler, kommersiella villkor och förhandling.

Analys IT-Leverans • Spendrups
Aug 2016 - Sep 2016

Spendrups är ett svenskt familjebryggerie med 900 medarbetare och verksamhet i Grängesberg, Hällefors, Visby och Vårby. Lars genomförde en analys av befintlig IT-leverans och IT-styrning. Analysen innefattade rekommendationer på såväl IT-organisation som IT-leverans.

Analys IT-Leverans • Ahlmarks
Juni 2016 - Aug 2016

O.F. Ahlmark & Co Eftr. A.-B. är ett av de äldsta familjeägda företagen i Värmland. Ahlmarks sysselsätter cirka 1500 anställda över hela Europa, varav 350 i Värmland, med Vänersjöfart, Byggbeslag i Karlstad, Miller Graphics i Sunne och Edman & Sjöberg i Filipstad. Lars genomförde en analys av befintlig IT-leverans och IT-styrning. Analysen resulterade i rekommendationer av såväl IT-organisation som IT-leverans.

Samordningsledare • Norrköping/Linköping/Örebro kommun
Apr 2015 - Maj 2016

Vård och omsorgsförvaltningarna har stora budget- och resursutmaningar i förvaltningen bl.a. av sina journalsystem. Lars fick uppdraget som samverkansledare att ta fram en samverkansmodell och påbörja samverkan inom Support, ändringshantering och drift.

Genom intervjuer med respektive kommun tog Lars fram en samverkansmodell som baseras på kommunernas gemensamma förvaltningsstyrningsmodell PM3.

Efter att Lars implementerat den nya samverkansmodellen agerade Lars tf. samverkansledare och säkerställde att flera gemensamma initiativ genomfördes på såväl strategisk, taktisk och operativ nivå.

Förvaltningsledare Verksamhet • Örebro Kommun
Maj 2015 - Mar 2016

Lars fick uppdraget att starta och leda Förvaltningsobjektet Social välfärd under tiden som kunden rekryterade en Förvaltningsledare.

Konsekvensanalys • Örebro Kommun
Sep 2014 - Dec 2014

Kommunledningen önskade en opartisk konsekvensanalys samt rekommendationer inför beslutet att införa förvaltningsstyrningsmodellen PM3. Utifrån Workshops och intervjuer sammanställdes en rapport med rekommendationer inklusive en övergripande FOA och handlingsplan.

Lars hade rollen som projektledare och kvalitetsansvarig mot kunden.

Projektledare och Teknisk kravställare • Atlas Copco AB
Mar 2013 - Jun 2013

Kunden hade upphandlat en plattform för elektronisk hantering av fakturaattestering och inköpsportal för indirekt inköp. (Indirekt inköp innebär allt inköp som inte går till produktionen, t.ex. kontorsmaterial, bilar mm). Lars ingick i projektet som delprojektledare med ansvar för den tekniska lösningen.

Teknisk kravställare och projektledare • Promedia AB
Mar 2013 - Nov 2013

Promedia genomförde en lokalflytt i Örebro samt ombyggnation av lokaler i Västerås. Då IT avdelningen samtidigt hade många förändringsprojekt medförde detta att man behövde stöd i kravställningen på nya lokaler samt projektledning av flytten.

Lars ansvarade för kravställningen på den nya infrastrukturen, t.ex. kommunikation, serverhall, kraft, kylning, lokalt nätverk samt avveckling av befintlig serverhall m.m. Som projektledare ansvarade Lars sedan för att alla delar i infrastrukturen fanns på plats med rätt kvalité och prestanda. Projektet hade stora krav på att alla verksamhetsdelar hade möjligheter att fungera dygnet runt under hela flyttprocessen.

Lars erfarenhet som IT-chef med egen drift bidrog till kravställningen.

Outsourcing upphandling • Studsvik AB
Feb 2013 - Jun 2013

En sourcinganalys genomförd av Kontract påvisade möjligheter att outsourca IT-driften.

Lars hade rollen som upphandlingsansvarig och förhandlingsstöd.

Upphandlingen genomfördes från analys till upphandling fram till avtalssignering. Kunden valde att genomföra transitionen med befintliga resurser där Lars deltog som rådgivare.

Tf. IT-chef • Precio Systemutveckling AB
Sep 2012 - Maj 2013

Precio hade en medarbetare som under många år (deltid) verkat som beställare, strateg och till stor del även utförare av de interna IT-frågorna hos Precio, inklusive IT-drift. När medarbetaren beslutade sig för att lämna sin anställning på Precio så föranledde det att Precio behövde ta beslut om framtida inriktning för IT och IT-drift, varefter frågan ställts till Lars avseende stöd kring detta.

Lars ansvarade som tf. IT-chef för strategi och operativa frågor.

Lars erfarenhet som IT-chef med egen IT-drift bidrog till kravställningen.

Förvaltningsledare • Transportstyrelsen
Nov 2010 - Sep 2012

Transportstyrelsen har en stor konsultorganisation och när behovet att bemanna rollen som förvaltningsledare till förvaltningsobjektet effektiv systemutveckling uppstod så fick Lars frågan.

Lars ansvarade som Förvaltningsledare (Verksamhet och IT) för förvaltningsobjektet Effektiv systemförvaltning. Myndigheten har en stor PM3 organisation.

Objektet ansvarade för metodik, guidelines, spårbarhet och dokumentation kring myndighetens interna systemutveckling. Lars hade även ansvaret för ett antal centrala system som integrationsplattform samt person- och intressentregister.

Projekt ledare • Transportstyrelsen
Jul 2010 - Sep 2012

Transportstyrelsen har en stor intern systemutveckling. Riksrevisionsverket ställer krav på myndigheten att man skall kunna följa upp varför och när IT systemen förändras.

Som Projektledare ansvarade Lars för införande av systemstöd för effektiv systemutveckling. Projektet syftade till att skapa spårbarhet kring alla krav, testfall och källkod.

Projektet hade som mål att installera och konfigurera Team Foundation Server och Enterprise Architect så att systemen följde myndighetens systemutvecklingsprocess RUP och att spårbarheten till alla systemändringar var möjlig.

Outsourcing upphandling • CAB (f.d. Consulting)
Nov 2009 - Jul 2010

CAB har sedan många år haft sin kundmiljö outsourcad. CAB önskade säkerställa att driftsleverantören motsvarade verksamhetens krav samt var kostnadseffektiv.

Lars dokumenterade och granskade CABs IT-miljö med syftet att säkerställa att den tekniska lösningen var rätt utformad men även att kostnaderna var rimliga. Inför upphandlingen skapades även en konsekvensanalys om ett byte av driftspartner skulle bli nödvändigt. Därefter skapades ett upphandlingsunderlag.

Upphandlingen genomfördes enligt Kontracts upphandlingsprocess från analys till upphandling fram till avtalssignering. Kunden valde att behålla befintlig leverantör men med uppdaterade tjänster och priser.

Outsourcing upphandling • Forma Publishing Group
Apr 2010 - Okt 2010

Forma Publishing Group (nedan kallat Forma) har haft sin IT-drift och IT-infrastruktur outsourcad sedan 2007. Forma upplevde det dåvarande avtalet som stelt och inte fullt kompatibelt med verksamhetens behov. Inför avtalets utgång tog man in Lars för att se över möjligheterna till ett mer flexibelt och verksamhetsanpassat avtal. Dessutom utvärderade Lars den tekniska plattformen och identifierade förbättringsområden.

Upphandlingen genomfördes enligt Kontracts upphandlingsprocess från analys till upphandling fram till avtals signering. Kunden valde att genomföra transitionen med befintliga resurser där Lars deltog som rådgivare.

Tf. IT-chef • VM Media
Apr 2009 - Maj 2010

Som IT-arkitekt och tillförordnad IT-chef stöttade Lars VM Media med rationaliseringar och kostnadsbesparingar avseende företagets IT-infrastruktur.

Lars utformade i detta arbete en ny IT-plattform åt kunden, baserad på moderna och kostnadseffektiva tekniker såsom virtualisering, terminalservrar och tunna klienter.

e-Commerce manager • Onninen AB (anställd)
2005 - 2008

Som e-commerce Manager ansvarade Lars för Onninens alla digitala försäljningskanaler såsom EDI, webb-shop m.fl. Under Lars ledning ökade e-handeln från 7% till 25% (eller 600 miljoner) av företagets omsättning under sina år som e-commerce manager.

IT-chef • Onninen AB (anställd)
2001 - 2005

Som IT-chef ansvarade Lars för att tillhandahålla ett ändamålsenligt och kostnadseffektivt IT-stöd till Onninen. I detta innefattades tolkning av verksamhetens behov av IT samt anpassning av IT-stöd mot dessa behov.

Onninen hade under många år egen drift och supportorganisation innan man under Lars ledning outsourcade driften.

Som IT-chef har Lars haft ansvaret för organisation, systemintegration och affärssystemsbyte vid flera bolagssammanslagningar.

Tf. IT-chef • Comfort (Anställd)
2002 - 2003

Under en intensiv sammanslagningsperiod mellan de två bolagen Reko och Comfort bestod uppdraget av att i egenskap av tillförordnad IT-chef på Comfort genomföra en IT-mässig integration.

I egenskap av IT-chef och tillika projektansvarig ansvarade Lars för ledning av sammanslagningsarbetet vilket bland annat innefattade konsolidering och migrering av bolagens infrastruktur till en gemensam plattform.

Lars utvecklade och implementerade även en IT-strategi för det nya bolaget, vilket kom att utgöra stommen för IT-styrningen i det nya bolaget.

IT-koordinator • Onninen AB (Anställd)
1997 - 2001

PC-ansvarig • ÖrebroBostäder AB (Anställd)
1992 - 1997